Może być związane z niespełnieniem określonych wymagań związanych z normami, dokumentacją jakości, przepisów prawnych, wymagań stron kontraktu czy wymagań klienta oraz innych zainteresowanych stron 2)
Jako niezgodność można potraktować tylko to, co faktycznie zostało stwierdzone, czyli poparte dowodem obiektywnym.
Jeżeli nie ma dowodu z auditu – nie ma niezgodności. Jeżeli jest dowód – musi być udokumentowany jako niezgodność, zamiast łagodzenia go przy pomocy innej klasyfikacji (np. „spostrzeżenia”, „możliwości do doskonalenia”, „zalecenia”, itd) 3).
DOWÓD - zapis, stwierdzenia faktu lub inne informacje, które są istotne dla kryteriów audytu i możliwe do zweryfikowania.
przykład WYMAGANIE: 9001:2008 pkt 8.2.1 BŁĄD: Nie wszyscy specjaliści ds. marketingu przeprowadzili badanie satysfakcji klienta względem klientów, którymi się opiekują. DOWÓD: Rejestr badań satysfakcji klienów.